Příspěvky přednesené na konferencích
 

Matematika na KamiNetu

Článek se zaměřuje na popis obsahu matematiky na webových stránkách KamiNet od úkolů zaměřených na zápis jednotlivých čísel, porozumění a propojení počtu a čísla včetně pojmenování, schopnost porovnávání a třídění podle kritérií, orientace v tabulce, sčítání odčítání, násobení a dělení, převody jednotek až k záporným číslům, základům zlomků a představám procent. Popis se snaží zprostředkovat jednotlivé postupné kroky, aby i dítě s poruchou učení bylo schopné úkoly pochopit a řešit. KamiNet je zaměřen na výuku žáků se specifickými poruchami učení svým obsahem, rozsahem jednotlivých cvičení a typografií
celý příspěvek
 

Dyslexie a gramotnost u lidí s dyslexií od dětství do dospělosti

Příspěvek se věnuje rozvoji čtenářské gramotnosti od předškolního období. Seznamuje s možností jak řešit problémy dětí, kterým se nedaří čtení genetickou metodou. Poukáže na možnost využití webových stránek KamiNet při výuce žáků s poruchami učení od 2. do 9. ročníku základní školy. Představí knihy Život rytíře a Astronomie bez dalekohledu, jak a čím jsou zaměřené na dospívající jedince s dyslexií a rozvoj jejich čtenářské gramotnosti. To, že dyslexie je problémem celoživotní, ukáže na výsledcích mezinárodního projektu Literacy, včetně představení portálu, který si klade za cíl pomoci dospívajícím a dospělým jedincům s dyslexií, neboť v době digitalizace informací se snížená čtenářská gramotnost stává silným rizikovým faktorem pro kvalitu života v dospělosti.
prezentace
 

Projekt Prevence - poradenství - inkluze na ZŠ Tábroská v Praze

Příspěvek se věnuje problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (specifické poruchy učení - SPU a lehkou mentální retardací - LMP) na druhém stupni základní školy. Řeší v rámci projektu OPPA vytvoření Školního vzdělávacího programu - přílohy pro žáky s LMP tak, aby bylo možné skloubit vzdělávání žáků obou programů.
celý příspěvek
 

Fíovo čtení

Příspěvek se zabývá koncepcí nově vzniklé publikace – Fíovo čtení. Popisuje postup přechodu z genetické metody čtení na analyticko-syntetickou.
celý příspěvek
 

Projekt Literacy a využití typografie pro rozvoj čtenářské gramotnosti u jedinců s dyslexií.

Resumé: Příspěvek seznamuje s možnostmi, jak pomocí vhodné typografie podpořit rozvoj čtenářské gramotnosti u jedinců s dyslexií. Seznamuje s celoevropským projektem Literacy, který je financovaný Evropskou komisí v oblasti informačních a komunikačních technologií v rámci 7. rámcového programu. Cílem projektu je vytvořit portál přizpůsobený formou i obsahem dospívajícím a dospělým jedincům s dyslexií tak, aby jim pomohl lépe se začlenit do společnosti, osvojit si učební dovednosti, adaptační strategie a metody, jak zvládnout úkoly spojené se čtením a psaním v životě. Portál je vytvářen ve čtyřech jazycích a konsorcium projektu je složeno z odborníků jak z oblasti ICT, tak z oblasti poradenství.
celý příspěvek
 

Čtenářská gramotnost - funkční gramotnost - Astronomie bez dalekohledu

Resumé: Příspěvek se zabývá pojmem gramotnosti a jeho vývojem po současnou funkční gramotnost a její rozvoj u žáků s dyslexií na 2. stupni základní školy. Představuje populárně naučnou knihu Astronomie bez dalekohledu, která se snaží dokázat, že práce s odbornou knihou může být zábavná. Typografií i cvičeními se snaží podporovat a rozvíjet čtenářskou gramotnost u žáků s dyslexií.
celý příspěvek
 

LITERACY/Gramotnost - online portál pro e-learning a podporu sociálního začleňování jedinců s dyslexií.

Resumé: Příspěvek prezentuje cíle a počáteční fázi výzkumu týkajícího se tvorby portálu procesem „designu zaměřeného na člověka“ (Human Centered Design - HCD) v rámci celoevropského výzkumného projektu Literacy financovaného Evropskou komisí v oblasti ICT v rámci 7. rámcového programu (Grantová dohoda č. 288596 FP7-ICT-2011-7). Projekt je zaměřen především na osoby s dyslexií, ale i na jedince s omezenou čtenářskou gramotností z jiných důvodů.
celý příspěvek
 

Mezinárodní projekt LITERACY - pomoc pro dospívající a dospělé dyslektiky.

Resumé: Cílem projektu je poskytnout nástroj na bázi informačních a komunikačních technologií (ICT), umožňující mladým a dospělým dyslektikům osvojit si učební dovednosti, adaptační strategie a metody jak zvládnout úkoly spojené se čtením a psaním ve škole, na vysoké škole i doma. Výukový nástroj pro samouky na bázi informačních a komunikačních technologií (ICT) umožní uživatelům s dyslexií pracovat nezávisle online díky třem propojeným interaktivním službám:
celý příspěvek
 

Rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků s dyslexií

Resumé: Příspěvek se věnuje rozvoji čtenářské gramotnosti u mladších i starších žáků s dyslexií. Uvádí definice čtenářské gramotnosti, jak je stanovují u nás prováděné mezinárodní výzkumy PISA a PIRLS. Seznamuje s webovými programy, které jsou určené této kategorii žáků a zároveň mohou ovlivnit výsledky čtenářské gramotnosti, a s některými knihami, které jsou jim přizpůsobené.
celý příspěvek
 

Čtenářská gramotnost u žáků s dyslexií a její rozvoj

Resumé: Příspěvek se zabývá čtenářskou gramotností u žáků s dyslexií. Poukazuje na procento výskytutěchto žáků v současnosti na našich základních školách a rozebírá Bakkerovu teorii pravo a levohemisférové dyslexie a seznamuje s Kappersovými výsledky, který zkoumal vztahy mezi hemisférami v procesu osvojování čtení. Následují výsledky autorského šetření mezi žáky v době zápisu do 1. tříd a seznámení s webovými programy, které se snaží rozvíjet senzorické vjemy a jejich vznik byl motivován výsledky šetření a vlastní autorčinou zkušeností. V druhé části podrobněji rozebírá jednotlivé programy. Jedná se programy na rozvoj sluchové paměti,vnímání rytmu a větné melodie, program na rozvoj zrakové paměti i zrakového vnímání a program zaměřený na rozvoj orientace v prostoru i na stránce, sloužící i jako motivace ke čtení s porozuměním u těch nejmladších žáků a u žáků s dyslexií. Ve třetí části se zaměřuje na problematiku čtenářské gramotnosti u starších žáků s dyslexií, seznamuje čtenáře s potřebami žáků s dyslexií ohledně typografie textu, v jakých publikacích a jak jsou tyto potřeby zohledňovány a jak je v těchto publikacích dbáno na rozvoj čtenářských dovedností, jako je porozumění textu, orientace v něm i přemýšlení o něm. Poukazuje na nedostatek upravených knih pro tuto skupinu žáků. Seznamuje s evropským projektem DYS 2.0 určeným pro starší žáky a mladé dospělé s dyslexií, který si klade za cíl zlepšit i čtenářské dovednosti za pomoci zde vytvářených vzdělávacích her. Jedná se o pokračování již dokončeného projektu GRUNDTVIG EDysgate 2006-2008. Závěrem pak poukazuje na možnosti přizpůsobení powerpointových prezentací používaných ve výuce a seznamuje s tím, kde lze nalézt informace a podrobný návod na přizpůsobení internetových prohlížečů a možnost stažení a instalace free ware čtecího programu na čtení pdf souborů.
celý příspěvek
 

Webové programy a rozvoj zrakového a sluchového vnímání, orientace v prostoru a čase

Resumé: Autorka představuje použití vlastních webových stránek KamiNet https://kaminet.cz na rozvoj zrakové paměti, sluchového vnímání, orientaci v prostoru a čase. Programy jsou určené pro žáky s dyslexií, dysgrafií, dysortografií, dyskalkulií jako nápravná cvičení a pro děti předškolního věku jako stimulace rozvoje jednotlivých dovedností.
celý příspěvek
 

Specifické poruchy učení, typografie a KamiNet

Resumé: Příspěvek pojednává o modernizaci vzdělávání jazyků s využitím výukových webových stránek. Autorka představuje použití vlastních webových stránek KamiNet https://kaminet.cz ve výuce. Popisuje systém výukových stránek, jejich přizpůsobení žákům se specifickými poruchami učení i využití.
celý příspěvek
 

Zkušenosti s využitím týdenních bloků ve výuce českého jazyka žáků se specifickými poruchami učení

Resumé: Příspěvek se zabývá šestiletou aplikací výuky českého jazyka v blocích u žáků se specifickými poruchami učení na druhém stupni základní školy. Sleduje výhody a nevýhody z hlediska žáků, rodičů i učitele.
celý příspěvek
 

Výukové a metodické webové stránky jako součást modernizace a elektronizace procesu vyučování jazyka a literatury.

Anotace: V první části příspěvku autorka představí výukové webové stránky KamiNet. Poukáže na to, jak důležitým a využívaným pomocníkem se mohou stát stránky zaměřené na výuku jazyka pro všechny žáky, včetně žáků se specifickými poruchami učení. Seznámí s výsledky sledování, jak tyto stránky využívají žáci i učitelé.
V druhé části se příspěvek zaměří na výuku mateřského jazyka v blocích. Práce v blocích je jedna z forem, které umožňují propojování jednotlivých vzdělávacích oblastí.Vypracování metodik této formy práce v hodinách jazyka a jejich uveřejnění na webu urychluje předávání informací mezi vyučujícími.
celý příspěvek
 

Autoevaluace nejen v českém jazyce - první zkušenosti

Resumé: Příspěvek se věnuje problematice autoevaluace nejen v českém jazyce. Autorka uskutečnila projekt autoevaluace v 9.ročníku se žáky, kteří do té doby nebyli zvyklí na sebehodnocení. Ve svém příspěvku uvádí průběh projektu i jeho výsledky.
celý příspěvek
 

Projekty od A do Z - elektronická kniha

Resumé: Elektronická publikace věnovaná projektům zasahujícím více vzdělávacích oblastí,kdy dominantní je nejčastěji Jazyk a jazyková komunikace. Témata projektů obsahují náměty pro ty, kteří projekty uskutečňují a pouze hledají nové nápady. Zpracované projekty obsahují podrobný návod, provedení, potřebné přílohy, výstupy jednotlivých vzdělávacích oblastí a jejich propojení, klíčové kompetence, které v projektu byly nejvíce uplatněny, včetně ukázek provedení nebo výsledných produktů.
celý příspěvek
 

Využití kooperace 1. a 2. stupně při projektech věnovaných českému jazyku

Resumé: Na konkrétním příkladu projektu Středověk je ukázáno, jak lze využít kooperaci mezi staršími a mladšími ve výuce. Jak projekty rozvíjejí klíčové kompetence a propojují vzdělávací oblasti. Výhody vyučování organizovaného pomocí projektů, vliv na klima třídy.
celý příspěvek
 

Internetové stránky věnované výuce českého jazyka určené žákům se specifickými poruchami učení

Resumé: Internetové stránky věnované výuce českého jazyka určené žákům se specifickými poruchami učení.Autorka zpracovala internetové stránky kaminet.wz.cz pro výuku češtiny. Jsou zaměřené na pomoc především dětem s dyslexií na 2.stupni ZŠ. Stránky jsou využívány při výuce na více školách, jak ukazují výsledky statistického zpracování. Druhým tématem příspěvku jsou stránky kamizdat.wz.cz o metodice slohu podle osnov Obecná škola a některých námětech na výuku literatury pomocí dramatických postupů.
celý příspěvek
 

 
Home