|
Rady a porady
|
Po | matematika | český jazyk | dějepis | fyzika | speciální příprava, nápravy |
---|---|---|---|---|---|
Út | český jazyk | cizí jazyk | zeměpis | výchovy | speciální příprava, nápravy |
St | matematika | cizí jazyk | fyzika | výchovy | speciální příprava, nápravy |
Čt | český jazyk | dějepis | přírodopis | výchovy | speciální příprava, nápravy |
Pá | matematika | cizí jazyk | zeměpis | přírodopis | speciální příprava, nápravy |
Syn věděl, že ho tento rozvrh nemine, ale že si ho může zkrátit. V cizím jazyce jsme opakovali slovíčka, v matematice měl vypočítat 2 příklady, které jsem mu zadala ze školního sešitu. V češtině jsme udělali jedno cvičení z učebnice. Protože se nejednalo o nárazové učení, ale o pravidelné procvičování, stačila nám na přípravu do školy obvykle hodina. Na každý předmět asi tak 15 minut.
Nikdy jsem nedala na informaci, že se v naukových předmětech nic nemají učit. S nimi jsem často spojovala nápravy - nácvik čtení nebo vyhledávání v textu. Syn mi přečetl kus textu z učebnice a já mu položila otázku, na kterou mohl v textu najít odpověď. Pokud si ji nepamatoval, a to bylo často, měl ji v textu najít.
Učivo do školy se nám nehromadilo, i když to vypadalo, že si syn nic nepamatuje, přeci jen podával ve škole výkony mezi dvojkou a trojkou (na vysvědčení). Podobné zkušenosti měli ti rodiče, kteří vydrželi pracovat s tímto systémem déle než 2 měsíce. Po roce šlo pomalu přenechávat domácí přípravu na synovi a pouze kontrolovat výsledky.
Všichni potřebujeme znát své schopnosti a dovednosti. Tím spíše žási s poruchou učení, kteří mohou mít pocit, že se nic nezlepšuje, že mají stále stejné potíže, že nemá cenu nic dělat. Proto je vhodné si vést pro sebe tabulku, do které si vpisujeme výsledky v jednotlivých oblastech, které je potřeba procvičovat, neboť jsou oslabené. Některé oblasti zdánlivě s výukou českého jazyka nesouvisí, nicméně ji velmi ovlivňují.
Rozlišuji 7 oblastí, do kterých se porucha promítá:
Rada
Založte si obálku, kam si budete vkládat hotové práce. Při hodnocení používáme dvě značky: hvězdičku a V. Hvězdička znamená samostatné splnění úkolu bez problémů, V znamená splnění úkolu s problémy, s pomocí. Na konci období - na konci školního roku - zhodnotíme každou oblast. Tam, kde se nedařilo, zařazujeme cvičení v dalším roce opakovaně. Srovnávejte a sledujte vždy pouze vlastní posuny v práci. Učíte se tak principy jak sami sobě pomoci.
Zkušenosti
Vedení přehledů se mi osvědčilo na 1. i na 2.stupni ZŠ. U mladších žáků pomáhali rodiče vést přehledy nápravných cvičení. Starší žáci se pokoušeli vést si je samostatně. Ne vždy se vše podařilo, ale pravidelné zaznamenávání výsledků práce ukazovalo, zda skutečně pro sebe žák něco dělal a s jakým výsledkem. Terapeut pak mohl lépe poradit jak pokračovat dál, kde jsou silné a kde slabé stránky žáka v učení. Mohl mu pomoci najít nejvhodnější strategii učení.